13 Eylül 2021 Pazartesi

Özel röportaj: ADJUST

Mobilde gerçekleştirilen kampanyaları ölçmek ve optimize etmek ve kullanıcı verilerini korumak için çözümler sunan mobil pazarlama analitik platformu ADJUST'ın yayınladığı son rapor, mobil dünyada trendleri ortaya koyuyor. Adjust Global Satıştan Sorumlu Başkan Yardımcısı Ender Özcan ile mobil uygulama ve kampanya pazarının gelişimini, bugününü ve geleceğini konuştuk.

CHIP Online: Bize biraz Adjust'tan bahsedebilir misini ve sizin serüveniniz teknoloji sektöründe nasıl başladı?

Ender Özcan: Adjust kampanyaları ölçmek ve optimize etmek ve kullanıcı verilerini korumak için çözümler sunan, dünya çapında büyüme odaklı pazarlamacıların güvendiği mobil pazarlama analitik platformudur. Fintech'ten e-ticarete, oyun ve eğlenceye ve yeni kurulan şirketlerden büyük ölçekli kurumsal şirketlere kadar dünya çapında 50.000'den fazla uygulamayla çalışıyoruz.

Adjust ile çalışmanın benzersiz avantajlarından biri, tek bir platformda ilişkilendirme, analitik, otomasyon ve dolandırıcılık önleme çözümleri sunmamız - bunu yapan tek mobil ölçüm ortağı (MMP). Pazarlamacıların başarılı bir şekilde ölçeklendirmek için ihtiyaç duyduğu tüm özelliklere sahibiz ve ölçeklenirken yeni yetenekler eklemeyi kolaylaştırıyoruz.

Adjust'ın İstanbul ofisi, MENA ülkelerini tek bir merkezden yönetmek amacıyla 2014 yılında kuruldu. O zamandan beri, şirketin yerel çalışan sayısı yedi yılda 5 kat arttı.

Ben bir bilgisayar mühendisiyim ve App Store var olduğu sürece -13 yıldır- mobil uygulamalar ve mobil endüstri ile ilgileniyorum. Şimdi, Adjust'ın Küresel Satışlardan Sorumlu Başkan Yardımcısı olarak, şirketin küresel pazara açılma satış stratejilerini denetlemekten sorumluyum. Ayrıca beş yıldır Mobil Pazarlama Derneği'nin yönetim kurulundayım.

CHIP Online: Çok yeni bir 2021 Mobil App Trendleri raporu yayınladınız. Bu rapora gire, fintech, oyun ve e-ticaret son dönemde inanılmaz bir yükseliş trendinde. Bu gelişimi nasıl okuyorsunuz? Globalde ve Türkiye'de mobil uygulama sektörünün/kullanımının durumu nedir?

Ender Özcan: 2020'de uygulama ekonomisi muazzam bir büyüme yaşadı, çünkü dünyanın her yerinden insanlar mobilin faydalarını günlük hayatlarının birçok alanında fark ettiler. Raporumuz, mobil uygulama büyümesinin 2021'de küresel olarak hızlanmaya devam ettiğini gösteriyor.

2020'de tüm sektörler yıllık %50 artıştan sonra, uygulama yüklemeleri 2021'in ilk çeyreğinde yıllık bazda %31 artarken, 2020'de %30 artan oturumlar %4.5 daha arttı.

Türkiye'de uygulama yüklemeleri 2019'dan 2020'ye kadar tüm sektörlerde ortalama %24 artarken, aynı dönemde oturumlar ortalama %20 arttı.

2021'de şimdiye kadar, yüklemeler Ocak-Mayıs 2020 ile Ocak-Mayıs 2021 ile karşılaştırıldığında %9 arttı. Ve oturumlar Ocak-Mayıs 2020 ile 2021'in Ocak-Mayıs arası ile karşılaştırıldığında %5 azalmış olsa da, yalnızca geçen yıl Ocak-Nisan ayları arasında gördüğümüz oturumlardaki büyük artış nedeniyle yükseliş eğilimi gösteriyor ve daha az iyimser görünüyor. 

CHIP Online: Türk oyun şirketlerinin yükselişi ile ilgili neler söylemek istersiniz? 

Ender Özcan: Financial Times kısa süre önce, Türkiye'nin teknolojide nasıl lider hale geldiğine dair derinlemesine bir inceleme yayınladı.

Zynga'nın Türkiye'nin ilk tek boynuzlu at şirketi olan mobil oyun geliştiricisi Peak Games'i, 1.8 milyar dolarlık satın alması ve bu satışın Türkiye'yi gerçekten nasıl bir yabancı yatırım öncüsü olarak haritaya koyduğunu tartıştılar.

Bu alan gerçekten çok heyecan verici. 2020'de tüketici davranışındaki büyük değişimle birlikte, mobil oyunlardan daha çok kazanan olmadı. Adjust'ın kendi Mobil Uygulama Trendleri 2021 Raporu, oyun uygulamalarının 2020'de yeni zirvelere ulaştığını, özellikle hiper gündelikte %43'lük bir yükleme artışıyla bu yıl tekrar yükselişe geçtiğini ortaya koyuyor. Ve Adjust'ın Mobil Uygulama Büyüme Raporu 2021, oyunların dünyanın en hızlı büyüyen sektörü olduğunu doğruluyor.

CHIP Online: Apple, yeni iOS14 sürümü ile mobil reklam sektörünü çok yakından ilgilendiren bir takım kurallarla geldi. Bu durum ekosistemi nasıl etkileyecek?

Ender Özcan: iOS 14 gizlilik değişikliklerinin yürürlüğe girmesinden bu yana dört aydan fazla zaman geçti ve gerçek veriler, onay oranlarının korkulan %10 seviyelerinin çok üzerinde olduğunu gösteriyor.  Yani, gördüğümüz şeyin gerçekliği çok daha iyimser görünüyor.

Gördüğümüz verilere dayalı tahminimiz, genel izin oranlarının ortalama %40 olacağı ve hatta zaman içinde %50'ye kadar eğilim gösterebileceği yönünde.

Adjust, ilgili reklamları almak için rıza göstermenin ve veri paylaşmanın değeri hakkında şeffaf bir şekilde iletişim kurmanın, tüketicinin bilinçli bir karar vermesine yardımcı olduğuna inanıyor. Daha fazla uygulama, kullanıcıyı ilgili reklamların değeri konusunda uyardıkça ve eğittikçe, oranlar yükselmeye devam edecek.

Sonuç olarak, daha yüksek katılım oranları, KPI'ların daha iyi anlaşılmasını sağlayarak, reklamverenlerin daha verimli bir şekilde optimizasyon yapmasına olanak tanıyacak ve daha iyi, daha  kişiselleştirilmiş deneyimler oluşturmak için ellerindeki araçlardan yararlanacaktır. Daha da önemlisi, tüketicilere karşı şeffaf olmak güven ve sadakat oluşturacaktır.

CHIP Online: Adjsut'ın genel olarak yaptığı en önemli 3 fark sizce nedir?

Ender Özcan: İlk'i, Adjust'ın kampanyaları ilişkilendirmeden önce dolandırıcılık girişimlerini engelleyen araçlar geliştirerek, yalnızca onu tespit etmek yerine, sahtekarlığı önlemeye kararlı olmasıdır. Rakiplerimizin çoğu dolandırıcılık tespiti yapıyor. Ancak algılama çok geç geliyor - sisteme zaten virüs bulaştı, veriler zaten çalındı veya bozuldu, sahtekarlık zaten gerçekleşti. Adjust, sürecin başlarında verileri koruyan filitrelerle önlem alır.

Ve taahhütümüz daha da ileri gidiyor. Dolandırıcılığa karşı her zamankinden daha uygun çözümler bulmak için müşterilerimiz ve ortaklarımızla birlikte çalışıyoruz ve bilgimizi ve deneyimimizi tüm ekosistemimizin yararına kullanıyoruz.

İkincisi, uygulama pazarlamacılarının kampanyalarını otomatikleştirmelerine ve hedef kitlelerini segmentlere ayırmalarına yardımcı olacak araçlar sunan Adjust'ın otomasyon çözümüdür. Adjsut, tek bir gerçek kaynağı sağlarken teklifleri ve bütçeleri yönetmek için zaman kazandıran araçlarla pazarlama otomasyonu sağlayan tek MMP'dir. Kampanyaları otomatikleştirmek, Adjust müşterilerinin stratejilerine odaklanmasına, daha yaratıcı olmasına ve dijital çözümlerin tekrar eden sorunları çözmesine izin verir.

Üçüncüsü ise özel sektöre ait veri merkezlerimiz. Adjust, verileri bağımsız olarak işleyen ve depolayan ve üçüncü taraf bulut depolama alanından yararlanmayan tek MMP'dir. Bu model başlangıçta maliyetli olsa da, kendi veri merkezlerimize sahip olmak bize cömertçe fayda sağladı ve bu maliyet tasarruflarını müşterilerimizle paylaşıyoruz. Üç küresel veri merkezimiz ayda 900 milyardan fazla veri noktasını işler ve müşterilerin uygun maliyetli ve güvenli bir şekilde ölçeklendirilmesine yardımcı olma konusunda muazzam esneklik sağlar.

CHIP Online: Sizce son 2 yıl sektörü nasıl etkiledi? Kullanıcı davranışlarında ve alışkanlıklarında nasıl değişimler görüyorsunuz?

Ender Özcan: Pandemi insanların günlük yaşamlarını değiştirdiği kadar, uygulamaları kullanma şeklini de değiştirdi. Bu, en çok Mart 2020'nin ilk karantina döneminde gördüğümüz yükleme ve oturumlardaki büyük artışla kanıtlanıyor. Kısıtlamalar hafifledikçe 2021'de gördüğümüz şey, yüklemelerin ve oturumların genel olarak artmaya devam ettiği.

Bu, pandemi sırasında mobil cihazlara yönelen birçok kullanıcının keşfettikleri uygulamalara bağlı kaldığını ve endüstrinin kendisini yalnızca birçok günlük görev ve eğlence yönüne uygulanabilir bir dijital çözüm olarak sunma konusunda harika bir iş çıkardığını gösteriyor. Ancak sürdürülebilir, uzun vadeli bir alternatif olarak (ödemeler, bankacılık, sağlık ve fitness, alışveriş vb.) Bunu,, tüketici alışkanlıklarına, teknolojiye erişimi olan genç nüfusa ve 3G mobil internete erişimi göz önüne aldığımızda, Türkiye'de mobilin zaten yıldan yıla inanılmaz büyüdüğü bir gerçek.

CHIP Online: Sizce şirketler/markalar, işlerini büyütmek için bu tekolojiden nasıl faydalanmalılar, neler yapmalılar?

Ender Özcan: Pazarlamacıların uygulamalarını büyütmek ve ölçeklendirmek için doğru verilere ve reklam kampanyaları ile uygulama büyümesi arasındaki noktaları birleştiren, böylece hassaslaştırabilmeleri, iyileştirebilmeleri ve yatırım getirisini artırabilmeleri için zaman kazandıran araçlara ihtiyaçları vardır.

Bunu yapmadıklarında bilinçli kararlar alamazlar, en iyi kullanıcılarını belirleyemezler veya çabalarını doğru şeylere odaklayamazlar. Mobil pazarlamacıları daha başarılı kampanyalar oluşturmalarına, platformlar arasında kullanıcı yolculukları geliştirmelerine ve uygulama büyümesini artırmalarına yardımcı olan güvenilir veriler ve yerleşik otomasyon ile daha etkili hale getirmek için Adjust'ı oluşturduk. 

CHIP Online: 2021-2022 pazarlama dünyası ile ilgili neler öngörüyorusunuz? Teknoloji bu dünyayı nasıl değiştirecek?

Ender Özcan: Pazarlama dünyası her geçen yıl üzerine koyarak kendini geliştirmeye devam ediyor. Aslında burada iki önemli nokta var, veri ve yaratıcılık. Bu iki etken birbirleriyle de çok uyumlu. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte verinin toplanma şeklinden işlenme şekline kadarki kalitesi artıyor, bu artan kalite sayesinde çok daha yaratıcı fikirler ortaya çıkıyor.

Doğru datayı da yaratıcılıkla birleştirdiğiniz zaman ortaya çok güzel kampanyalar çıkıyor. Bu sayede çok daha akılcı işler yapılıyor. Bir de bu akılcı işleri otomatik hale getirip operasyonları basite indirgediğinizde, ekiplere yaratıcılık için çok daha fazla zaman kalıyor, bu da yine pazarlama dünyasının üzerine koyarak yoluna emin adımlarla gitmesini sağlıyor.

BASIN BÜLTENİNDEN DERLENMİŞTİR



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder